Sinebrychoffin kestävän kehityksen katsaus vuodelta 2020 on julkaistu. Sinebrychoff on onnistunut vähentämään panimotoiminnan energiankäytön hiilidioksidipäästöjä ennakoitua nopeammin. Tavoite, jonka olimme asettaneet yhdessä Carlsberg-konsernin kanssa vuodelle 2030 - eli panimon energiankäytön päästöjen nollataso - täyttyy vuonna 2021 eli yhdeksän vuotta etuajassa.
Tärkeimpiä saavutuksiamme ovat:
• Pitkäjänteisen työmme ansiosta panimon energiankäytön hiilidioksidipäästöt olivat viime vuonna 40 % pienemmät kuin vertausvuonna 2015.
• Koko arvoketjun päästöt pellolta tuoppiin ovat vähentyneet 8 % ajanjaksolla 2015-2019.
• Kevensimme 0,5 litran muovipulloja, ja Bonaquassa siirryimme käyttämään 100 % kierrätysmuovia, Karhu-oluen pienissä monipakkauksissa 100 % kierrätyskutistemuovia.
• Vedenkulutus tuotettua juomalitraa kohden on vähentynyt 10 % vuoteen 2015 verrattuna ja oli viime vuonna 2,21 litraa / panimolta lähtenyt valmis juomalitra.
• Sinebrychoffin alkoholittomien oluiden myynti kasvoi 6,5 % verrattuna vuoteen 2019, ja Crisp on kuluttajakyselyn mukaan alkoholittomien oluiden ostetuin ja suosituin tuotemerkki.
Sinebrychoff on onnistunut vähentämään panimotoiminnan energiankäytön hiilidioksidipäästöjä ennakoitua nopeammin. Tavoite, jonka olimme asettaneet yhdessä Carlsberg-konsernin kanssa vuodelle 2030 - eli panimon energiankäytön päästöjen nollataso - täyttyy vuonna 2021 eli yhdeksän vuotta etuajassa.
Olemme päässeet tavoitteeseen muun muassa tehostamalla lämmön talteenottoa ja laitteistojen pesuprosesseja, siirtymällä LED-valaistukseen sekä modernisoimalla ilmanvaihtoa. Viime vuonna panimon energiankäytön hiilidioksidipäästöt olivat jo 40 % pienemmät kuin vertausvuonna 2015.
Iso harppaus kohti hiilineutraalia panimoa tehtiin tämän vuoden alussa, kun siirryimme valmistamaan kaikki juomamme uusiutuvalla energialla. Tämä tuli mahdolliseksi, kun yhteistyökumppanimme Keravan Energia luopui turpeen käytöstä 1.1.2021 alkaen, eikä juomien valmistamiseen käytetä fossiilisia polttoaineita.
Joitakin ilmastopäästöjä, kuten panimon mahdolliset kylmälaitevuodot, jäi vielä kompensoitaviksi. Kompensoinnin osalta teemme yhteistyötä johtavan ilmastoratkaisuiden tarjoajan ja päästökompensaatiohankkeiden kehittäjän South Polen kanssa.
Päästöt pellolta tuoppiin vähentyneet 8 %
Viime vuonna teimme hiilidioksidilaskelman juomiemme hiilidioksidipäästöistä 2019 tietojen pohjalta. Sinebrychoffin juomien päästöt ovat vähentyneet kautta linjan maanviljelyä lukuun ottamatta. Koko arvoketjun hiilijalanjälki on pienentynyt 8 % vuodesta 2015, ja oli 32,9 kg CO2e/hl. Tämä tarkoittaa, että yhden valmistetun, pakatun, kuljetetun ja kylmäkaapissa säilytetyn olutlitran valmistus aiheuttaa päästöjä 0,329 kg CO2e ja 0,33 litran tölkin 0,109 kg.
Juomien valmistuksen osuus koko arvoketjun hiilidioksidipäästöistä oli 5 %. Pakkausten päästöjen vähentämiseksi teimme viime vuonna lukuisia toimenpiteitä muovipullojen keventämisestä 100 % kierrätetyn materiaalin käyttöön Bonaqua-juomien muovipulloissa ja Karhu-oluen pienissä monipakkauksissa. Työmme materiaalitehokkuuden parantamiseksi jatkuu nyt keväällä valmistuneen muovilinjauksemme tavoitteiden saavuttamiseksi.
”Kun tavoitteemme panimon energiakäytön hiilidioksidipäästöjen vähentämisestä on saavutettu, siirrämme painopistettä entistä enemmän hankintoihin ja tiiviimpään yhteistyöhön arvoketjun muiden toimijoiden kanssa saavuttaaksemme 2030 tavoitteemme: hiilidioksidipäästöjen vähennys 30 % vuoteen 2015 verrattuna”, sanoo viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Marja-Liisa Weckström.
Entistä vesipihimpi panimo
Onnistuimme vähentämään jo entisestään alhaista vedenkulutusta panimollamme edelleen. Merkittävin veden kulutusta alentava toimenpide oli prosessien optimointi, mikä vähensi
samalla energian kulutusta. Koronapandemian takia pienentynyt myynti ravintoloille ja muille anniskelupaikoille tuotti jonkin verran säästöjä veden käytössä. Käytimme viime vuonna vettä 2,21 l / panimolta lähtenyt valmis juomalitra. Laskua edelliseen vuoteen on n. 0,2 litraa.
Alkoholittomat oluet jatkoivat kasvuaan
Sinebrychoffilla alkoholittomien oluiden kategoria kasvoi 6,5 % ja valikoima yhdellä uutuudella, Sinebrychoffin omalla Crisp IPA -oluella. Meillä on tällä hetkellä tuotesalkussamme seitsemän alkoholitonta olutta ja yksi alkoholiton siideri. Tekemämme alkoholittomia oluita koskevan kuluttajatutkimuksen mukaan Crisp oli viime vuonna alkoholittomien oluiden ostetuin ja suosituin tuotemerkki.
Sen lisäksi, että lanseerasimme yhden alkoholittoman uutuuden viime vuonna, saavutimme myös kilpailumenestystä: Karhu 0,0 valittiin maailman parhaaksi Light Lager -olueksi kansainvälisessä World Beer Awards -kilpailussa Isossa-Britanniassa.
Voit lukea lisää kestävän kehityksen työstämme raportistamme verkkosivuiltamme tästä linkistä.
Median yhteydenotot: viestintäpäällikkö Timo Mikkola, 040 830 7176, [email protected]
1819 perustettu Sinebrychoff on osa Carlsberg-konsernia ja valmistaa oluita, siidereitä, long drink -juomia, virvoitusjuomia, vesiä sekä energiajuomia. Sen tuotesalkkuun kuuluvat mm. Karhu, KOFF, Carlsberg, Battery Energy Drink, Crowmoor sekä Somersby ja Coca-Colan yhtiön juomat, kuten Coca-Cola, Fanta, Bonaqua sekä Sprite. Henkilöstön monimuotoisuus, vuorovaikutus asiakkaiden ja ympäröivän yhteiskunnan kanssa sekä vahvat tuotebrändit ovat kestävän kehityksen edistämisen lisäksi yhtiölle tärkeitä. Sinebrychoff valmistaa juomat 100 % uusiutuvalla energialla. Alkoholin kohtuukäyttöä yhtiö edistää laajalla alkoholittomien oluiden valikoimalla. Käymme parempaan huomiseen.
sinebrychoff.fi — Twitter: Sinebrychoff - Facebook, YouTube & Instagram: Sinebrychoff1819 - kohtuullisesti.fi