Sinebrychoffin 1819-juhlaolut syntyi tammen kaarnasta

1819 - Sinebrychoffin 200-juhlaolut - on panimomestari Tapio Kangas-Heiskan Saccharomyces paradoxus -villihiivalla ja modernilla lagerhiivalla valmistama täysmallasolut. Se yhdistää 1800-luvun perinteen moderniin panimo-osaamiseen.

Sinebrychoffin 200-juhlavuotta varten pantu 1819-juhlaolut sai alkunsa Panimolaboratorion (PBL) projektista, jossa tutkittiin luonnosta eristettyjen hiivojen soveltuvuutta oluenvalmistukseen. Saccharomyces paradoxus -nimen saanut hiiva löytyi Espoon Oittaalta, tammen kaarnasta.

”Halusin juhlaolueemme hiivan, jonka voisin kuvitella olleen käyttämässä Sinebrychoffin parinsadan vuoden takaisia oluita. 1800-luvulla oluen käymisastiana olivat tammitynnyrit, joten tammen kaarnasta löytynyt hiiva voisi olla juuri oikea”,  Sinebrychoffin pääpanimomestari Tapio Kangas-Heiska kertoo.

200 vuotta sitten panimomestaritkaan eivät tietäneet, mikä oluen sai käymään. Kiisteltiin onko kyse kemiasta vai fysiikasta.  Vasta myöhemmin, vuonna 1883, Carlsbergin panimolaboratoriossa onnistuttiin kehittämään hiivan puhdasviljely, mikä mahdollisti laatuoluen tasalaatuisen valmistamisen.

Oittaalaisen tammen kaarnasta rapsutettu hiiva vietiin kasvatettavaksi VTT:lle. Laboratorion testit olivat lupaavia. 1819-juhlaolutta ei kuitenkaan pantu pelkällä villihiivalla, vaan siihen yhdistettiin Sinebrychoffin oma moderni lagerhiiva, ja näin saatiin sidottua vuosi 1819 vuoteen 2019.

”Halusimme tehdä jotain aivan uutta Sinebrychoffin 200-juhlavuoden kunniaksi. Yhdistämällä vanhan, jopa muinaisen oluenpanemisen taidon moderniin panimo-osaamiseen onnistuimme luomaan jotain ainutlaatuista. Suomalaiset haluavat kokeilla uusia erikoisoluita. Voin taata, että 1819-oluen tapaan valmistettua olutta ei ole ennen nähty”, Sinebrychoffin oluiden markkinointijohtaja Johan Jakobsson kertoo.

Mikä oluttyyli on kyseessä?

Villihiivalla on oma makuprofiilinsa. Se tuo olueen fenolisuutta, mausteisuutta, neilikkaa - makuja, joita yleensä löytyy vehnäoluista. Saccharomyces paradoxus -villihiivassa ei kuitenkaan ole vehnäoluista tuttua esterimäisyyttä tai banaanimaisuutta.

Missään aikaisemmin ei Kangas-Heiskan tietojen mukaan ole tätä hiivalajiketta ollut kaupallisessa käytössä – tässä modernissa ajassamme. Belgialaiset Lambic-oluet ovat asia erikseen, niiden villihiiva toimii luontaisesti panimoympäristössään. Mikä oluttyyli sitten on kyseessä?

”Vaikea sanoa. Vehnäoluen suuntaan hieman mennään, mutta ollaan kuitenkin lähempänä lageria – ehkä kyseessä on aivan uusi oluttyyli, paradoxus”, Kangas-Heiska miettii.

Oluen kehityksessä ja valmistuksessa on ollut mukana laaja joukko Sinebrychoffin panimoammattilaisia, tavallista haastavammasta käymisprosessista ovat vastanneet panimomestari Heikki Vuokko ja juomakehittäjä Antti Vilpponen. Vuokko keksi tehdä 1819-olueen oivan loppusilauksen lisäämällä siihen omalla pihallaan kasvavaa maatiaishumalaa. Aromihumalana on käytetty KOFF- ja Karhu-oluista tuttua Saaz-humalaa. Näin myös humaloinnissa siten yhdistyvät vanha ja uusi tapa tehdä olutta.

Hiivalaululla kasvuvauhtia

Uudelle hiivalle myös laulettiin, mikä kuuluu Sinebrychoffin panimoperinteisiin. Kangas-Heiska oli valinnut lauluksi irlantilaisen kansansävelmän ja sovittanut siihen uudet sanat.

”Hiivankasvatus panimollamme onnistui täydellisesti, solumäärä oli korkea – laululla oli selvästi vaikutusta!”, Kangas-Heiska naurahtaa.

1819-olut on täysmallasolut, eli sen valmistuksessa on käytetty vain vettä, ohramallasta, humalaa ja hiivaa. 1819-olut on valmistettu Keravalla syyskuun alussa ja sitä tuotetaan vain yksi uniikki tuotantoerä. Jakelu alkaa syyskuun aikana.

Nikolai Sinebrychoff perusti panimon Hietalahteen 13.10.1819. Hän edellytti panimomestareilta parasta mahdollista laatua. Panimomestari Gottfried Putzcher lupasi Nikolaille 1829, että panee sellaista olutta, joka vastaa laadultaan Helsingin parasta leipää. Laatu on yhä Sinebrychoffin panimomestareiden ykkösasia.

Tuotetiedot

Olut

Oluttyyppi: Paradox-olut

Ainesosat: Vesi, ohramallas, humala, hiiva

Alkoholi: 5,5 %

Kantavierre: 12,3 %

Väri: 22 EBC

Katkerot: 24 EBU

Energia /100 ml: 46 kcal/192 kJ

Lisätietoja, kuvat ja haastattelupyynnöt: viestintäpäällikkö Timo Mikkola, Sinebrychoff,
puh: 040 8307176, email: [email protected]

Katso ja kuuntele hiivalaulu - laula mukana!

200-vuotias Sinebrychoff on Suomen johtava oluiden, siidereiden sekä virvoitus- ja energiajuomien valmistaja, joka tarjoaa myös kattavan valikoiman kansainvälisiä oluita ja yhteistyökumppaniensa kautta laajan valikoiman muita alkoholijuomia. Sinebrychoff aloitti panimotoiminnan 1819 ja on tänään Pohjoismaiden vanhin panimo ja Suomen vanhin elintarvikealan yritys. Sinebrychoff valmistaa Coca-Colan juomat Suomessa. Sinebrychoff on osa kansainvälistä Carlsberg-konsernia.
www.sinebrychoff.fi
facebook.com/Sinebrychoff1819 — Twitter: @Sinebrychoff — Instagram: Sinebrychoff1819 — YouTube: Sinebrychoff1819 — kohtuullisesti.fi