Walkers 30 vuotta – nuoret tarvitsevat yhä enemmän yksilöllistä tukea

Sinebrychoffin pitkäaikainen yhteistyökumppani Aseman Lapset ry kertoo, että erilaisten hoitojonojen kasvu näyttäytyy Walkers-toiminnassa nuorten yksilöllisen tuen ja kannattelun tarpeen kasvuna. Katukuvassa on havaittu erityisesti nuorten peittelemättömän alkoholin käytön lisääntyminen, aggressiivisen ja väkivaltaisen käyttäytymisen lisääntyminen sekä mielenhyvinvoinnin haasteiden kasvu. Sinebrychoff onnittelee 30 vuotta täyttävää Walkers-toimintaa ja jatkaa tukeaan toiminnalle.

Walkers-toiminnassa vapaaehtoistyöntekijät ja Walkers-työntekijät kohtasivat 2023 lähes 77 000 nuorta. Vuoden 2024 ensimmäisellä puoliskolla kohtaamisia on ollut jo 35 000.

Aseman Lapset ry:n Walkers-toiminta tarjoaa nuorisotoimijoille konseptin, jolla haasteita pystytään tehokkaasti ehkäisemään ja tarttumaan. Tavoite on viedä turvallisia aikuisia sinne, missä nuoret viettävät vapaa-aikaansa ja kohdata erityisesti niitä, jotka joko jäävät tai jättäytyvät nuorten palveluiden ja harrastusten ulkopuolelle. Toimintaa haastaa taloudellisten resurssien niukkeneminen sekä useilla paikkakunnilla kasvanut avuntarve.

Vuoden 2023 aikana sopimusperusteista Walkers-toimintaa järjestettiin 14 paikkakunnalla, joiden  Lisäksi Aseman Lapset toteutti itse toimintaa Helsingin kahvilassa sekä pääkaupunkiseudulla ja kehyskunnissa toimivalla Walkers-bussilla. Bussin lisäksi järjestön neljä pienempää Walkers-autoa kiertää eri pituisissa jaksoissa eri puolilla Suomea. Uusia Walkers-kahviloita perustettiin 2023 Sodankylään, Imatralle, Pietarsaareen ja Leppävirralle. 2024 keväällä Walkers-toiminta aloitettiin Ylivieskassa.

”Walkers-toiminta syntyi 30 vuotta sitten kehittäen toimintamuodon, jossa päästään tarttumaan sekä ehkäisemään matalalla kynnyksellä nuorten oireiluun. Walkers tarjoaa turvallisia ja läsnäolevia nuorisotyöntekijöitä sekä vapaaehtoisia aikuisia nuorten vapaa-ajalla erilaisissa ympäristöissä kahviloissa, kohtaamispaikoissa, kaduilla, Walkers-autoissa. Haluan kiittää Sinebrychoffia, joka on ollut merkittävä toimintamme mahdollistaja jo 20 vuoden ajan tästä pitkästä matkastamme. Tämä tuki on johtanut myös siihen, että toiminnallemme riittää kysynnän perusteella laajasti tarvetta, mutta laajenemismahdollisuuksiamme varjostaa tällä hetkellä taloudellisten resurssien niukkeneminen”, kertoo Aseman Lapset ry:n Walkers-toimintavastaava Minna Lahtela.

”Nuorten tarve tulla kohdatuksi ja kuulluksi aikuisten toimesta on jopa kasvanut viimeisten vuosien aikana ja siten tarpeemme lisätä vapaaehtoisten määrää toiminnassa on ilmeinen. Käynnistämämme varainkeruukampanjan kautta toivomme, että mahdollisimman moni haluaisi yllättää syntymäpäiväsankarin ja helpottaa kulkuamme nuorten luokse myös tulevaisuudessa. Syyskuussa käynnistyy myös seuraava vapaaehtoisten rekrytointikampanja ja kiinnostuneet voivat ilmoittautua mukaan www.walkers.fi – näillä tavoin jokainen voi Sinebrychoffin lailla liittyä ”Nuoruuden Turvaaja” -joukkueeseemme ja panostaa tulevaisuuteen, joka on meidän lasten ja nuorten käsissä”, Lahtela vetoaa.

Vuoden 2024 toiminnan tavoitteena on muun muassa vahvistaa Walkers-aikuisten mielenterveys- ja päihdeosaamista nuorten kohtaamisissa. Ammattilaisille tarjotaan vahvempaa tukea ongelmien tunnistamiseen ja avun tarjoamiseen.

Sinebrychoff on tukenut Aseman Lapset ry:n ennaltaehkäisevää Walkers-nuorisotyötä vuodesta 2005. Juhlavuonna 2024 Sinebrychoff lahjoittaa toimintaan 55 000 euroa. Rahallisen tuen lisäksi yhtiö lahjoittaa virvoitusjuomia Walkers-kahviloihin vuosittain.

”Yhteistyömme Walkers-toiminnan kanssa on luonteva osa vastuullisuusstrategiaamme Yhdessä kohti NOLLAA ja edemmäs, jossa kiinnitetään huomiota myös kohtuulliseen juomiseen. Nuorten syrjäytymisen ehkäisy ja luontevat, turvalliset aikuiskontaktit vaikeissa elämäntilanteissa ovat myös päihdeongelmien torjumisen keskiössä. Onnea Walkersille ja toivottavasti vapaaehtoisvoimaa saadaan lisää mukaan”, sanoo kumppanuuksien markkinointijohtaja Joonas Säkkinen Sinebrychoffilta.
Lisätietoja:

Walkers-toimintavastaava Minna Lahtela, Aseman Lapset ry, email: [email protected], tel: 040 777 8683

viestintäpäällikkö Timo Mikkola, Sinebrychoff, email: [email protected], tel: 040 830 7176

sinebrychoff.fi – LinkedIn: Sinebrychoff - Facebook & Instagram: Sinebrychoff1819 - kohtuullisesti.fi