Sinebrychoff ja Coca-Cola: yhteistyömme on vahvempaa kuin koskaan ennen

Keravalla vietetään merkittävää juhlavuotta. Tänä vuonna on 20 vuotta siitä, kun Sinebrychoff ja Coca-Cola aloittivat yhteistyön ja ensimmäiset Coca-Colat valmistettiin Keravalla. Merkkivuoden kunniaksi Sinebrychoffin toimitusjohtaja Anders Frydenlund ja Suomen Coca-Colan maajohtaja Thomas Oth keskustelevat yhteisestä matkasta, sen saavutuksista ja myös tulevaisuuden näkymistä.

Sinebrychoffin Anders Frydenlund ja Suomen Coca-Colan Thomas Oth kilistelevät pulloja 200 vuotta sitten Sinebrychoffin perustaneen Nikolai Sinebrychoffin nimikirjoituksen edessä.

Keravalla vietetään merkittävää juhlavuotta. Tänä vuonna on 20 vuotta siitä, kun Sinebrychoff ja Coca-Cola aloittivat yhteistyön ja ensimmäiset Coca-Colat valmistettiin Keravalla. Merkkivuoden kunniaksi Sinebrychoffin toimitusjohtaja Anders Frydenlund ja Suomen Coca-Colan maajohtaja Thomas Oth keskustelevat yhteisestä matkasta, sen saavutuksista ja myös tulevaisuuden näkymistä.

Herrat ovat yhtä mieltä siitä, että Suomen juomamarkkinat ovat kahdessa vuosikymmenessä muuttuneet suuresti. Juoma-ala on kansainvälisesti ollut yksi elintarviketeollisuuden innovatiivisimmista aloista. Ei vain juomavalikoiman innovoinnissa vaan myös markkinoinnin, pakkausten, toimintatapojen ja vastuullisuuden kehittämisessä.

-          Yhteistyön alkaessa yhteiseen alkoholittomien juomien valikoimaan kuului lähinnä Coca-Cola, sokeriton Coca-Cola eli nykyisin Coca-Cola Zero Sugar, Sprite, appelsiini Fanta ja maustamaton Bonaqua kivennäisvesi. Tänään juomia on jo yli 30, Anders Frydenlund laskee. Coca-Colat sokerilla tai ilman ovat klassikkosuosikkeja, mutta näiden rinnalle on kasvanut mm. iso vesiportfolio sekä monipuolinen valikoima muita juomia, viimeisimpänä luonnonmukaisista raaka-aineista valmistetut Honest teet ja lemonadet.

20 vuotta on vahva perusta tulevaisuudelle

-         20 on vuotta hieno merkkipaalu, mutta sen voisi myös nähdä yhteistyön hienona alkuna.  Juhlavuosi on antanut meille hyvän syyn katsoa hieman taaksepäin, ja on lähes uskomatonta huomata juoma-alalla tapahtunut suuri muutos tänä aikana, Thomas Oth sanoo.

-          Katsoisin, että tänään yhteistyömme on vahvempaa kuin koskaan ennen, sillä olemme panostaneet merkittävästi yhteistyömme kehittämiseen viime aikoina, kiteyttää Oth. Yhteiset vuodet ovat luoneet hyvän perustan tulevaisuudelle.

Kuluttajien valinnanvapaus on kasvanut ja juomamieltymykset yksilöllistyneet. Kuluttajat kaipaavat vaihtelua ja uusia tuttavuuksia. Erilaisten tarjolla olevien juomien määrä on kasvanut huimasti ja Suomeen myös tuodaan entistä enemmän juomia.

Sinebrychoffin ja Coca-Colan juomavalikoiman kehitystä ohjaa paitsi suomalaisten kuluttajien mieltymykset myös yhteiset strategiset valinnat, joista sokerin vähentäminen on yksi.  Erilaisista juomista yli 70% jo vähäsokerisia tai sokerittomia.

-          Coca-Cola on sitoutunut vähentämään sokeria 10 prosentilla juomissaan Euroopassa ja tämä koskee myös Suomea.  Suomessa vähäsokeristen ja -kaloristen juomien kulutus on kehittynyt hyvin ja olemme voineet kehittää mm. Spritesta ja Fantasta vähemmän sokeria sisältävät versiot, kokonaan sokerittomien juomien rinnalle. Vesivalikoima on suuri ja monet uudet juomat kehitetään jo valmiiksi vähemmän makeiksi, kuten Fuze-jääteet.

Ainutlaatuinen voimakaksikko

Yhteistyössä yhtiöillä on omat selkeät roolinsa. Sinebrychoff valmistaa ja myy Coca-Cola -yhtiön juomat Suomessa. Suomen Coca-Colan tiimi puolestaan tutkii juomamarkkinoita ja kehittää juomia suomalaisten tarpeisiin sekä vastaa mm. juomiensa kuluttajamarkkinoinnista. Yhteistyö tapahtuu käytännössä saman katon alla Keravalla Sinebrychoffin tiloissa.

20-vuotinen yhteistyö on erinomainen osoitus siitä, mitä kahden yrityksen yhteistyöllä voidaan saavuttaa. Nopeasti kehittyvässä toimintaympäristössä kasvua tuovaa lisäarvoa syntyy innovoimalla: kehittämällä paitsi juomia myös pakkauksia, markkinointia ja toimintatapoja. Asioista päätetään Suomessa, mutta molempien yritysten käytössä on myös kansainvälisen organisaation tuki ja kokemus.

-          Paitsi juomavalikoima myös pakkausvalikoima on monipuolistunut. Vuosikausia juomia sai vain puolen ja 1,5 litran pulloissa. Nyt valittavana on markkinoiden pienin 250ml tölkki tai 330ml tölkki sekä useita eri kokoisia PET-muovipulloja, Oth kertoo.

Viime vuosina muovipakkaukset ovat keränneet paljon huomiota, kun pakkaukset päätyvät roskaksi kierrätyksen sijasta.

Suomessa tilanne on hyvä, sillä panttijärjestelmä on 70-luvulta saakka auttanut keräämään pullot tehokkaasti takaisin käytön jälkeen. Siitäkin huolimatta juomapakkauksien ympäristöjalanjäljen pienentäminen on suuressa roolissa, kun Sinebrychoff ja Coca-Cola miettivät ympäristövastuutaan. Ja  tämän osalta on myös usein toteutettu merkittäviä edistysaskelia alan eturintamassa Suomessa.

-          Toteutettujen toimenpiteiden lista on pitkä. Muovin määrää pulloissa on vähennetty, vältämme värillisen muovin käyttöä, pulloissa käytetään enemmän kierrätettyä muovia kuin EU:n asettama tavoite on ja Coca-Colan PlantBottle-pulloissa myös kasvipohjaista muovia. Kaikilla näillä on suuri merkitys ja ne pienentävät paitsi hiilidioksidipäästöjä myös jätteen määrää, sanoo Frydenlund.

Molempien yritysten kansainvälisissä organisaatioissa tehdään töitä tulevaisuuden pakkausratkaisujen kehittämiseksi. Muovin kierrätystä ja kierrätetyn materiaalin uusiokäyttöä pyritään tehostamaan. Näistä innovaatioista tulemme vielä kuulemaan.