Alkoholia sisältävien oluiden, siiderien ja long drink -juomien myynti väheni tammi-maaliskuussa 5,2 miljoonaa litraa eli 5,5 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan. Panimojuomien kokonaismyynti supistui 4,0 miljoonaa litraa eli 2,4 prosenttia. Lonkeroiden myynti notkahti rajusti, vain kivennäisvesien suosio on kasvanut merkittävästi
Viime vuonna muuttunut alkoholilaki ei johtanut ostorynnistykseen, vaan oluen myynti väheni liki 5 prosenttia. Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä tuoteryhmästä ainoastaan mietojen oluiden myynti kasvoi, peräti 25,5 prosenttia.
Myös siiderien ja long drink -juomien myynti väheni: siiderien osalta lähes 7 prosenttia, lonkeroiden jopa 12 prosenttia.
-Pelottelu rajusta kulutuksen kasvusta oli turhaa. Suomalaisten, erityisten nuorten, alkoholinkäyttö on muuttunut yhä vastuullisempaan suuntaan. Meidän on yhteiskuntana kiinnitettävä huomio ongelmia synnyttäviin juurisyihin; en usko, että ongelmien taustalla on päivittäistavarakaupasta ostettu olut, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Riikka Pakarinen.
Alkoholiveron korotus iskisi verotuloihin ja työllisyyteen
Oluen myynti on vähentynyt useita vuosia peräkkäin. Suomen olutvero on EU:n korkein ja yli kaksinkertainen Viroon verrattuna. Viron uusi hallitus on jo sopinut valmisteverojen alentamisesti, mikä tarkoittaa hyvin todennäköisesti myös alkoholiveron laskua.
-Tämä on päättäjiemme ehdottomasti muistettava, kun tulevissa hallitusneuvotteluissa päätetään verolinjauksista. Jos matkustajatuonti kasvaa jälleen, verotulot jäävät Suomessa saamatta. Veronkorotusten sijaan olisikin keskityttävä työllisyyden turvaamiseen, sillä panimoala työllistää suoraan ja välillisesti yhteensä 25 000 henkeä, Pakarinen muistuttaa.
Verotus ei ohjaa väkevistä juomista mietoihin juomiin
Panimoliiton mielestä verotuksen pitäisi ohjata kulutusta kohti miedompia juomia. Miedosta (< 20%) viinilitrasta veron osuus on 0,31 euroa alkoholitilavuusprosenttia kohden, väkevän viinin (>21%) 0,35 euroa. Oluen (< 5,5 %) osuus on 0,37 euroa, siiderin (< 4,7 %) 0,41 euroa.
-Tilanne on nyt täysin päinvastainen; olutta yliverotetaan, viiniä aliverotetaan.
Suomi on kolmantena EU-maiden joukossa vertailtaessa verotuksen pienintä ohjaavuutta. Tämä on iso epäkohta enkä näe sille mitään perusteita, Pakarinen sanoo.
Ohjausvaikutus on heikkoa myös virvoitusjuomien verotuksessa.
- Sokeria sisältävien virvoitusjuomien verotusta perustellaan terveysargumentein, mutta samaan aikaan muilta lisättyä sokeria sisältäviltä tuotteilta ei virvoitusjuomaveron kaltaista veroa peritä. Erityisen hämmentävää on, että virvoitusjuomavero ulottuu myös sokerittomiin kivennäis- ja lähdevesiin.
Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Riikka Pakarinen, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto
[email protected] p. 040 5800 833
KOTIMAANMYYNTI 1.1.2019−31.3.201
Juoma |
2019 |
|
2018 |
Muutos |
Muutos |
|
milj. l. |
|
milj. l. |
milj.l. |
% |
Olut |
74,9 |
|
78,6 |
-3,7 |
-4,7 |
Siideri |
4,6 |
|
4,9 |
-0,3 |
-6,8 |
Long drink -juomat |
9,0 |
|
10,2 |
-1,2 |
-11,8 |
Virvoitusjuomat |
56,7 |
|
56,5 |
0,3 |
0,5 |
Kivennäisvedet |
17,2 |
|
16,3 |
0,9 |
5,9 |
Kokonaismyynti |
162,5 |
|
166,5 |
-4,0 |
-2,4 |
Luvut perustuvat Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten Hartwallin, Momentin Groupin, Olvin, Red Bullin, Saimaa Brewing Companyn ja Sinebrychoffin myyntitilastoihin.
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen elinkeinon edunvalvoja. Sen jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, Momentin Group Oy, Olvi Oyj, Red Bull Finland Oy, Saimaa Brewing Company ja Oy Sinebrychoff Ab. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto on Elintarviketeollisuusliitto ry:n toimialayhdistys.