Karhu Laku Portteri, tumma ja maukas olutherkku - Karhun monipakkaukset 100 % kierrätettyyn muoviin

Karhu Laku Portteri on erittäin tumma, runsasvaahtoinen ja täyteläinen portteriolut. Se on oluttyylilleen uskollisesti hyvin paahteinen ja maltainen olut, johon lakritsiuute tuo makeutta. Syksyn toinen Karhu-uutinen on monipakkausten siirtyminen 100 % kierrätettyyn muoviin.

Portteri tai porter on tumma pintahiivaoluttyyppi, joka on tehty paahdetuista maltaista. Karhu Laku Portterissa on käytetty Pilsner-, Münchener-, väri- ja ruskeamallasta. Olut on maustettu lakritsiuutteella, joka on veteen uutettua puhdasta lakritsia. Täysmallasolut Karhu Laku Portteri on oluttyylilleen uskollisesti hyvin tumma, lähes musta. EBC-arvo on jopa 250.

Karhu Laku Portterin karhun on suunnitellut suomalainen muusikko, graafikko ja radiotoimittaja Mikko Viljakainen, taiteilijanimeltään Vilunki 3000. Tämä persoonallinen moniosaaja on soittanut useissa eri yhtyeissä kuten Larry and the Lefthanded, The Flaming Sideburns ja Op:l Bastards sekä norjalaisten Annien ja Erlend Øyen sooloyhtyeissä. Grafia ry valitsi Viljakaisen vuoden 2017 graafikoksi.

Portterit sopivat parhaiten nautittavaksi sellaisenaan tai digestiivinä, mutta maistuvat erinomaisesti myös suklaisten jälkiruokien kanssa. Jos yhdistelmä tuntuu liian raskaalta, voi Karhu Laku Portterista tehdä vaikka ”jäätelöfloatin” lisäämällä olutta annokseen vanhanajan vaniljajäätelöä. Kokeilunhaluiset voivat nauttia Karhu Laku Portteria riista- ja pataruokien kanssa, ja käyttää sitä myös näiden ruokien valmistuksessa lorauttamalla olutta pataan juuri ennen hauduttamisvaihetta.

Karhu Laku Portteri on kausituote. Se on saatavilla vain talven 2020 - 2021 ajan. Jakelu alkaa 24.8., ja se on myynnissä niin kauan kuin tuotetta riittää. Olut on pakattu 0,5 litran tölkkiin.

Sinebrychoff on sitoutunut Carlsberg-konsernin Together Towards ZERO -kestävän kehityksen kampanjaan, jonka yksi osa-alue on vastuuttoman alkoholikulttuurin vähentäminen. Tähän liittyen Sinebrychoff tarjoaa aina myös alkoholittomia vaihtoehtoja panimojuomissaan. Myös Karhun valikoimassa on Karhu 0,0 % -olut.

Karhun monipakkaukset siirtyvät 100 % kierrätettyyn muoviin

Syksyn 2020 aikana kaikki Karhun pienet monipakkaukset, eli 4-pack, 6-pack ja 8-pack, siirtyvät 100 % kierrätetystä muovista valmistettuihin pakkauksiin. 100 % kierrätysmuovi on polyeteeniä, jota käytetään paljon elintarvikkeiden pakkauksissa. Kierrätysmuovi on kerätty suomalaisten loppukäyttäjien ja teollisuuden jätevirroista. Suuret monipakkaukset, kuten 24-pack, siirtyvät kierrätettyyn muoviin myöhemmin.

Polyeteeni on itsessään ympäristöystävällistä, sillä se on kierrätettävää ja siten uudelleen käytettävissä. Muovijäte aiheuttaa ongelmia vasta, kun se päätyy vesistöihin ja muualle luontoon, koska muovi hajoaa yhä pienemmiksi kappaleiksi, mikromuoviksi, eikä käytännössä katoa koskaan.

Lisäksi kierrätysmuovi on ympäristöystävällistä siltä osin, että se on jo vähintään kertaalleen kiertänyt. Kierrätysmuovilla voidaan korvata neitseellisen muovin käyttöä valmistuksessa. 100 % kierrätysmateriaali on myös 100% kierrätettävää.

Mitä useamman kerran muovi saadaan kierrätetyksi, sitä pienempi sen elinkaaren hiilijalanjälki on. Siksi on vaikea laskea absoluuttista totuutta hiilijalanjäljen pienenemisestä. Viitteellisen laskelman mukaan Karhun monipakkausten hiilijalanjälki pienenee 200 000 kg CO2, mikä on 85 % vähemmän kuin ennen.

Pakkausmateriaalit ovat Sinebrychoffin suurin yksittäinen ympäristöä rasittava osa-alue, 33 % hiilijalanjäljestä. Kaikilla tähän osuuteen kohdistuvilla ympäristöteoilla on merkittävä vaikutus yrityksemme kokonaispäästöihin.

Karhu Laku Portteri

Oluttyyppi: portteri

Ainesosat: vesi, OHRAMALLAS, lakritsiuute, humala, hiiva.
Alkoholi: 5,5 % Vol.
Kantavierre: 13,7 %Plato
Väri: 250 EBC
Katkerot: 31 EBU

Ravintosisältö: 100 ml sisältää

Energia 216 kJ/52 kcal
Rasvaa 0 g
-josta tyydyttynyttä 0 g
Hiilihydraatit 4,2 g
-josta sokereita 0 g
Proteiinia < 0,5 g
Suola 0 g

Lisätietoja, kuvat ja haastattelupyynnöt: viestintäpäällikkö Timo Mikkola, Sinebrychoff,
puh: 040 830 7176, email: [email protected]

200-vuotias Sinebrychoff on Suomen johtava oluiden, siidereiden sekä virvoitus- ja energiajuomien valmistaja, joka tarjoaa myös kattavan valikoiman kansainvälisiä oluita ja yhteistyökumppaniensa kautta laajan valikoiman muita alkoholijuomia. Sinebrychoff aloitti panimotoiminnan 1819 ja on tänään Pohjoismaiden vanhin panimo ja Suomen vanhin elintarvikealan yritys. Sinebrychoff valmistaa Coca-Colan juomat Suomessa. Sinebrychoff on osa kansainvälistä Carlsberg-konsernia.
www.sinebrychoff.fifacebook.com/Sinebrychoff1819 — Twitter: @Sinebrychoff — Instagram: Sinebrychoff1819 — YouTube: Sinebrychoff1819 — kohtuullisesti.fi