Carlsberg-konserni puolittaa vedenkulutuksen Frederician panimollaan Tanskassa

Investoinnin ansiosta Carlsberg pystyy kierrättämään 90 % prosessissa käytetystä vedestä ja puolittamaan vedenkulutuksensa Frederician panimolla Tanskassa samalla kun energian kulutus pienenee 10 %.

Yhdessä kohti NOLLAA -hankkeen lanseerauksesta alkaen Carlsberg-konsernin tavoitteena on ollut siirtyä NOLLA hiilidioksidipäästöihin ja NOLLA vedenhukkaan panimoillaan. Hanke on olennainen osa Carlsbergin SAIL’22-nimistä seitsenvuotisstrategiaa, ja sisältää myös tavoitteen puolittaa vedenkäyttö. Vedenkäytölle Carlsberg on lisäksi asettanut tarkemman tavoitteen, jonka mukaan vuoden 2015 lähtöarvosta 3,4 hl vettä/1 hl olutta vedenkulutusta pienennetään niin, että vuoteen 2030 mennessä 1 hehtolitraa olutta kohden käytetään vain 1,7 hl vettä.

Sen jälkeen kun Carlsbergin integroitu Toimitusketju oli käynyt läpi ja arvioinut konsernin panimot, Fredericia valittiin ensimmäiseksi koepanimoksi, jossa kaikki vesi kierrätetään. Tällä tuotanto-laitoksella keskimääräinen vedenkulutus pienenee nykyisestä 2,9 litrasta/1 l olutta 1,4 litraan vettä/1 l olutta. Näin Fredericiasta tulee ensimmäinen panimo, joka ei tuota lähes lainkaan jätevettä.

On arvioitu, että veden kierrätyslaitos tulee myös pienentämään panimon energiakulutusta 10 % oman biokaasun tuotannon sekä kuuman veden kierrättämisen ansiosta, mikä edistää Yhdessä kohti NOLLAA -kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamista.

“Tämä on meille suuri investointi, mutta myös olennainen seuraava askel matkallamme kohti NOLLA jätevettä kaikissa panimoissamme. Kierrättämällä 90 % kaikesta prosessivedestä Frederician panimo tulee puolittamaan nykyisen keskimääräisen vedenkulutuksensa oluen valmistuksessa, mikä vie sen alle vuoden 2030 tavoitemäärän,” sanoo Philip Hodges, Carlsberg-konsernin EVP, Integrated Supply Chain.

“Frederician panimo on systemaattisesti keskittynyt resurssienhallintaan ja vedenkulutuksen pienentämiseen, mutta meidän tulee paremmin hyödyntää edistyneitä vedenkierrätysteknologioita saavuttaaksemme Yhdessä kohti NOLLAA -hankkeen kunnianhimoiset tavoitteet.  40-vuotis-merkkipäivänsä aattona Frederician panimo tulee toimimaan oppimisalustana kaikille panimoillemme,” sanoo Philip Hodges.

Frederician panimo sijaitsee 1,5 tunnin ajomatkan päässä Kööpenhaminasta, ja se otettiin käyttöön 25.9.1979. Silloin vedenkulutus olutlitraa kohden -suhde oli 4:1, kun globaali standardi oli yli 6:1. Frederician panimon alueella sijaitsevat panimo, pullotuslaitos ja varastoterminaali työllistävät yli 600 henkilöä tuotannossa, logistiikassa ja muissa toiminnoissa.

Huippumoderni vedenkierrätyslaitos on julkisen ja yksityisen sektorin kumppanuusprojekti nimeltään DRIP (the Danish partnership for Resource and water efficient Industrial food Production eli tanskalainen kumppanuus resurssi- ja vesipihistä teollisesta ruoantuotannosta). Projektiin kuuluu paitsi yliopistoja ja teknologian tuottajia, myös Tanskan eläinlääkintä-, ympäristö- ja elintarvikeviranomaisia, jolloin varmistetaan, että se täyttää Tanskan korkeat elintarvike- ja ympäristöstandardit.

Asiantuntijajohtaja Søren Nøhr Bak Niras-nimisestä teknisen konsultoinnin yrityksestä sanoo: “Carlsbergin panimolle tuleva vedenkierrätyslaitos edustaa uutta, innovatiivista lähestymistapaa huuhdellun prosessiveden turvallisessa uudelleenkäytössä, ja projekti tuo uusia teknologioita vesitehokkuuden parantamiseksi. Kaikki tämä tukeutuu pitkäaikaiseen yhteistyön perinteeseen Tanskan ympäristö- ja elintarviketurvallisuusviranomaisten sekä Tanskan johtavien yliopistojen kanssa.”

Yhdessä kohti NOLLAA on Carlsberg-konsernin visio paremmasta huomisesta suurten haasteiden varjossa: ilmastonmuutos, vesipula ja kansanterveyshaasteet. Hanke sisältää neljä päätavoitetta: NOLLA hiilijalanjälkeä, NOLLA vesihukkaa, NOLLA vastuutonta juomista sekä NOLLA tapaturmaa -kulttuuri. Jokaiselle päätavoitteelle on asetettu omat mitattavat tavoitteensa saavutettavaksi vuoteen 2022 tai 2030 mennessä.

Osana Carlsberg-konsernia myös Sinebrychoff on sitoutunut Yhdessä kohti NOLLAA -tavoitteisiin, ja Keravalla tavoite on saada tämänhetkinen 2,3 litraa vettä / valmis tuotantolitra -suhde olemaan 1,7 litraa / 1 l vuoteen 2030 mennessä.

Tiedote Carlsbergin verkkosivuilla englanniksi:

200-vuotias Sinebrychoff on Suomen johtava oluiden, siidereiden sekä virvoitus- ja energiajuomien valmistaja, joka tarjoaa myös kattavan valikoiman kansainvälisiä oluita ja yhteistyökumppaniensa kautta laajan valikoiman muita alkoholijuomia. Sinebrychoff aloitti panimotoiminnan 1819 ja on tänään Pohjoismaiden vanhin panimo ja Suomen vanhin elintarvikealan yritys. Sinebrychoff valmistaa Coca-Colan juomat Suomessa. Sinebrychoff on osa kansainvälistä Carlsberg-konsernia.
www.sinebrychoff.fifacebook.com/Sinebrychoff1819 — Twitter: @Sinebrychoff — Instagram: Sinebrychoff1819 — YouTube: Sinebrychoff1819 — kohtuullisesti.fi