Menu
Extra_destination_contour_3_taste_the_feeling.jpg

Kohtuukäyttö, pakkaukset & markkinointi

Sinebrychoffin valmistamista Coca-Colan juomista 2/3 on vähäkalorisia ja kalorittomia juomia.

Sinebrychoffin ja Coca-Colan juomavalikoimaan Suomessa kuuluu virvoitusjuomia ja vesiä, yhteensä lähemmäs 30 erilaista juomaa. Näistä 8 on perinteistä sokerilla makeutettua juomaa, loput 19 vähäkalorisia ja kalorittomia juomia.

Kaikista suosituimmista virvoitusjuomamauista on saatavilla kevytversio, johon ei ole lisätty sokeria.  Coca-Cola Lightissa ja Coca-Cola Zero Sugarissa ei ole lainkaan sokeria, kuten ei myöskään Sprite Zerossa. Myös perinteinen Sprite sisältää 30% vähemmän sokeria kuin aiemmin ja Fanta Zero appelsiinin sokeri on peräisin juomassa käytetystä appelsiinimehusta. Bonaqua-juomaperhe puolestaan koostuu joko kalorittomista tai vähäkalorisista juomista. Kolmesta Hyvää Päivää –juomasta kaksi on vähäkalorisia.

Näiden lisäksi juomavalikoimaan kuuluvat Powerade-urheilujuomat, jotka ovat niin ikään vähäenergiaisia. 

Euroopan Coca-Cola seuraa eri Euroopan maissa myytyjen juomien ja niiden myötä nautittujen kalorien määrää. Suomessa myytyjen juomien kalorit lasketaan mukaan tähän ns.  eurooppalaiseen kalorijalanjälkeen. Vuosina 2000 - 2010 Coca-Cola –yhtiön hiilihapollisissa virvoitusjuomissa myytyjen kalorien määrä väheni 10%. Euroopassa tavoitteena on, että jokaisessa maassa pyritään edelleen ohjaamaan kulutusta kevyempään suuntaan ja siten vähentämään Euroopassa myytyjen kalorien määrää toiset 10% vuoteen 2020 mennessä.

Coca-Cola ja Sinebrychoff tarjoavat virvoitusjuomia myös yhtä pienissä pakkauksissa kuin 1950-luvulla

Coca-Cola saapui Suomeen 1950-luvulla vajaan 250ml lasipulloissa. Tämän päivän kuluttajalle ei riitä yksi pakkauskoko, vaan hän haluaa valita erilaisiin tilanteisiin kulloinkin parhaiten sopivan juomapakkauksen. Siksi Sinebrychoff valmistaa Coca-Cola –yhtiön erilaisia juomia useammissa erilaisissa pakkauksissa kuin koskaan aiemmin.

Sinebrychoff on panostanut viime vuosina pienempien juomapakkausten saatavuuteen. Vuonna 2014 Sinebrychoff lanseerasi virvoitusjuomakategoriaan kokonaan uudenlainen 250 ml:n pikkutölkin, perinteisen 330 ml:n tölkin rinnalle. Syksyllä 2016, Sinebrychoffin investointi uuteen pullotuslinjaan teki mahdolliseksi korvata aiemmin käytetyt 330 ml:n lasipullot uusilla pienillä 250 ml:n Coca-Cola-klassikkolasipulloilla.

Näiden pikkupakkausten rinnalla on myös edelleen saatavilla 330 ml tölkki, 330 ml PET-muovipullo, 500ml PET-muovipullo sekä suurimpana 1,5 litran PET-muovipullo. Jokaisessa juomapakkauksessa kerrotaan selkeästi, montako annosta yksi pakkaus sisältää: pikkutölkissä on esimerkiksi yksi 250ml annos ja 1,5 litran pullossa kuusi vastaavaa annosta.

Tuotekehitysinnovaatioilla vastataan kuluttajien makuvaatimuksiin, vaikka juomassa olisi vähemmän tai ei lainkaan sokeria

Suurin osa Sinebrychoffin valmistamista Coca-Cola -yhtiön juomista on vähäkalorisia tai kalorittomia. Ensimmäisiä kevytjuomia ilmestyi markkinoille jo 1970-luvun lopussa ja lähes 40 vuodessa juomakehittäjien makuosaaminen on kehittynyt suuresti. Kevytjuomien ohella nykyaikainen tuotekehitys etsii keinoja vähentää juomien sokeripitoisuutta muuttamatta juoman makua liikaa.

Suomessa perinteinen Sprite valmistetaan reseptillä, jossa juomassa käytettyä sokerimäärää on vähennetty 30% steviol glykosidien avulla.

Virvoitusjuomien rinnalle on kasvanut suosittu vesikategoria. Kaikki Bonaqua-juomat ovat vähäkalorisia ja tuoteperheeseen kuuluu niin maustamaton lähdevesi kuin maustetut kuplavedet ja täydennetyt juomat. Vesikategoriassa kuluttajat etsivät uusia mutta hyvänmakuisia juomavaihtoehtoja perinteisille pullojuomille. Tällainen syntyi kun raikkaaseen Bonaqua-kuplaveteen lisättiin samettista hedelmäsosetta.

Sokerilla on vaikutusta paitsi juoman makuun myös siihen, miltä juoma tuntuu suussa. Suomalaiset kertovat heti meille huomaavansa, jos heidän lempijuomansa reseptiin on koskettu ja maku on muuttunut. Mitä lähemmäs kevytjuoman maku saadaan sokerijuoman makua, sitä helpompaa on kulutustottumusten muuttaminen.

Tältä osin tuotekehitysosaaminen ja -kokemus lisääntyvät koko ajan ja jo markkinoilla olevien kevytjuomien makua pyritään kehittämään maistumaan vieläkin enemmän esikuvana olevalta sokerijuomalta. Syksyllä 2016 lanseerattu Coca-Cola Zero Sugar on esimerkki tästä työstä. Vuosien tuotekehityksen tuloksena Coca-Cola Zero Sugar maistuu enemmän Coca-Colalta kuin mikään juoma koskaan aikaisemmin.

Coca-Colalle hyvä markkinointi tarkoittaa vastuullista markkinointia, jota ei kohdisteta lapsiin.

Coca-Colan juomamerkkien markkinoinnista Suomessa vastaa Coca-Cola Finland Oy, joka noudattaa emoyhtiönsä vuonna 2003 antamia kansainvälisiä vastuullisen markkinoinnin itsesääntelyohjeita.

Tämän lisäksi Coca-Colan juomien markkinointia Suomessa sitoo myös Coca-Cola –yhtiön eri toimijoille kansainvälisesti antamat vastuullisen markkinoinnin sitoumukset.  Näitä ovat mm. Euroopan virvoitusjuomajärjestö UNESDA:n ja siten myös sen jäsenjärjestön, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimintaohje virvoitusjuomien vastuullisista myyntimenetelmistä,  eurooppalaisten elintarvikeyhtiöiden EU Pledge sekä  International Council of Beverage Associations ICBA:n sitoumukset. Riippumattomat auditoijat tarkastavat säännöllisesti Coca-Colan markkinointisitoumusten toteutumista Euroopassa.

Kaikissa ohjeistuksissa Coca-Cola sitoutuu olemaan markkinoimatta tuotteitaan lapsille. Mitään yhtiön juomia, vesistä mehuihin, ei mainosteta alle 12-vuotiaille lapsille suunnatuissa medioissa. Tämä koskee ohjelmia niin televisiossa, radiossa, painetussa mediassa kuin digiympäristössä. Media on lapsille suunnattu, jos sen käyttäjistä 35% tai enemmän on alle 12-vuotiaita.