Menu
004 Koff Jouluolut 8-2019 HIGH RES.jpg

Kestävästi Keravalta 3/2019

Kohti kestävämpää tulevaisuutta – myös juhlavuoden jälkeen

Sinebrychoff täytti lokakuussa 200 vuotta. Olemme viettäneet juhlavuotta työn merkeissä ja toteuttaneet useita Yhdessä kohti nollaa -vastuullisuusohjelmamme mukaisia toimenpiteitä. Toki olemme myös juhlineet sekä henkilöstön kesken että sidosryhmiemme kanssa.

Sinebrychoffin 200-vuotispäivän yhteydessä julkaisimme yhtiön panimomestareita koskevan julkaisun Intohimona olut, jonka on tehnyt toimittaja Jussi Rokka. Kyse ei ole vain 35 panimomestarin tarinasta, vaan myös koko Sinebrychoffin historiasta, joka alkoi Helsingin Hietalahdesta ja on vienyt meidät osaksi kansainvälistä konsernia ja yhä globaalimpaa toimintaympäristöä.

Perinteen innoittamana katsomme vahvasti tulevaan ja rakennamme entistä kestävämpää tulevaisuutta. Niistä yksi konkreettinen esimerkki on Carlsbergin kehitystyö puukuitupohjaisen olutpullon valmistamiseksi. Kaksi uutta tutkimusprototyyppiä esiteltiin lokakuussa. Olemme myös aloittaneet Sinebrychoffin Muovitiekartan valmistelun, tavoitteenamme mahdollisimman kestävät pakkausratkaisut. Tulevaisuuteen katsoo myös yhteistyömme kotikaupunkimme Keravan kanssa: avasimme joulukuun alussa harrastestipendihaun 7–17-vuotiaille keravalaisille nuorille. Haku on auki 3.1.2020 asti, ja päätöksistä ilmoitetaan hakijoille viimeistään 24.1. Olemme myöntäneet harrastestipendejä keravalaisille nuorille vuodesta 2009.

Kerromme tässä uutiskirjeessä myös juhlavuoden Jouluoluestamme, joka tänä vuonna tulee Iitistä.

”200 vuotta vanha perinne paremmasta tulevaisuudesta elää edelleen.” Näillä Sinebrychoffin juhlavuoden manifestin sanoin toivotan Sinulle oikein hyvää loppuvuotta ja iloista joulunodotusta.

Keravalla 10.12.2019

Marja-Liisa Weckström

Viestintä- ja vastuullisuusjohtaja

 

Sinebrychoff valmistelee omaa Muovitiekarttaa

Viime vuoden lokakuussa julkaistun Suomen muovitiekartan periaatteita ovat vähentäminen, välttäminen, kierrättäminen ja korvaaminen. Samoille linjauksille rakentuu myös Sinebrychoffin valmisteilla oleva oma Muovitiekartta. Työtämme ohjaa lisäksi Euroopan unionin kertakäyttömuovidirektiivi eli ns. SUP-direktiivi ja sen kansallinen toimeenpano.

Käyttämiemme pakkausten valmistuksen ja hävittämisen osuus Sinebrychoffin juomien koko arvoketjun hiilidioksidipäästöistä on 39 %. Muovipakkausten osuus on 7 % kaikista arvoketjun hiilidioksidipäästöistä; pakkausten päästöistä muovin osuus on 18 %. Yhdessä kohti nollaa -vastuullisuusohjelman tavoitteena on saavuttaa 15 prosentin vähenemä arvoketjun hiilijalanjäljessä vuoteen 2022 mennessä ja 30 prosentin vähenemä vuoteen 2030 mennessä.

Muovitiekartan valmisteluu käynnistyy nykytila-analyysilla eli selvitämme entistä tarkemmin, miten muovin käyttö ja siitä aiheutuvat hiilidioksidipäästöt jakautuvat tuotteidemme ja prosessiemme kesken. Vertailemme myös kierrätetyn muovin ja vaikkapa kartongin hiilidioksidipäästöjä. Analyysin jälkeen voimme laatia toimenpidesuunnitelman muovin käytön vähentämiselle. Tavoitteenamme on saada Muovitiekartta valmiiksi kesään 2020 mennessä.

Pakkausten optimointia tehty jo pitkään

Työtä pakkausmateriaalien käytön vähentämiseksi ja pakkausten optimoinniksi on yhtiössämme tehty toki jo ennen muovitiekarttaakin. Tässä joitain esimerkkejä:

  • Lanseerasimme yhdessä Coca-Cola Finlandin kanssa kasvipohjaista muovia sisältävät virvoitusjuomapullot syksyllä 2013. Biopohjaisen muovin määrä on 15 %, minkä lisäksi PlantBottle-pulloissa on käytetty 50 % kierrätysmuovia; loput on uutta PET-muovia.
  • Lokakuusta 2017 alkaen olemme pakanneet valmistamamme Coca-Colat ja muut virvoitusjuomat pulloihin, joiden kierreosa on neljä millimetriä matalampi kuin ennen. Kaulaltaan matalammissa pulloissa on myös matalammat korkit, minkä ansiosta jokaisen pullotyypin korkki keveni 0,7 g. Näillä toimenpiteillä vähennettiin markkinoille tuodun muovin määrää vuonna 2018 noin 490 000 kiloa.
  • Toimme vuonna 2018 markkinoille DraughtMaster-hanajärjestelmän, joka perustuu ilmanpaineella PET-muoviastioista ”tuorepuristettuun” raikkaaseen olueen. Luonnonvarakeskuksen validoima elinkaaritutkimus osoitti, että PET-muovista valmistettujen ravintola-astioiden hiilijalanjälki on sama tai jopa hieman pienempi (- 3,8 %) kuin nykyisessä järjestelmässä. Tölkkiin ja lasipulloon verrattuna DM-hanajärjestelmä on merkittävästi parempi. Hiilijalanjälki pienenee edelleen, kun käytöstä poistetuille astioille löytyy uusiokäyttö. Erilaisia ns. upcycling-ratkaisuja tutkimme parhaillaan suomalaisten alan yritysten kanssa.

 

Olut puukuitupullossa entistä lähempänä

Viime lokakuussa julkistettiin kaksi tutkimusprototyyppiä Carlsbergin ja sen yhteistyökumppaneiden puukuitupohjaisesta pullosta. Työn jatkamiseksi on perustettu paperipulloyhtiö Paper Bottle Company (Paboco®), jonka koordinoimassa yhteisössä on mukana merkittäviä kansainvälisiä brändejä, kuten The Coca-Cola Company.

Tutkimusprototyyppejä käytetään estemateriaaleilta tarvittavien ominaisuuksien testaamiseen. Pullossa tarvitaan estemateriaaleja, jotta oluen säilyvyys voidaan taata. Oluen laatu heikkenee nimittäin helposti, jos se joutuu hapelle tai valolle alttiiksi. Lisäksi oluelle tärkeä hiilihappo ei saa haihtua pakkauksen läpi, eikä toisaalta pullo saa hiilihapon paineesta pullistua.

Molemmat prototyypit ovat täysin kierrätettäviä, ja ne on valmistettu kestävästi tuotetusta puukuidusta. Prototyypeissä on sisäinen kalvo, joka varmistaa oluen säilymisen. Toisessa prototyypissä este on ohutta kierrätettyä PET-polymeerikalvoa ja toisessa sataprosenttisesti biopohjaista PEF-polymeerikalvoa.

“Jatkamme innovaatiotyötämme kaikissa pakkaustyypeissämme ja olemme tyytyväisiä tähänastiseen edistymiseemme puupohjaisen kuitupullon kehittämiseksi. Prototyypit ovat tärkeä vaihe lopullisen päämäärämme kannalta. Innovaatioiden kehittäminen valmiiksi tuotteiksi vie aikaa, ja jatkamme yhteistyötämme johtavien asiantuntijoiden kanssa jäljellä olevien teknisten haasteiden voittamiseksi”, kertoo Myriam Shingleton, VP Group Development, Carlsbergilta.

Carlsberg aloitti puupohjaisen kuitupullon kehittämisen vuonna 2015 innovaatiokumppaneiden kanssa. Lisäksi on hiljattain perustettu paperipulloyhtiö Paper Bottle Company (Paboco®). Kumppaneiksi Paboco®:n lanseeraamaan paperipulloyhteisöön ovat liittyneet myös The Coca-Cola Company, The Absolut Company ja L’Oréal.

Carlsbergin pakkauskehitys on osa konsernin pitkäaikaista sitoumusta Yhdessä kohti NOLLAA -tavoitteisiin, erityisesti 30 prosentin vähennykseen arvoketjun hiilijalanjäljessä vuoteen 2030 mennessä.  On lisäksi hyvä muistaa, että omien panimoidensa osalta Carlsberg tähtää nollapäästöiseksi vuoteen 2030 mennessä. Näin myös Sinebrychofilla.

Lue lisää Carlsbergin verkkosivuilta.

 

Itämeri-ystävällinen KOFF Jouluolut tulee Iitistä

Finskaksen maatila sijaitsee Kymenlaakson ja Hämeen rajamailla Iitissä, Vuolenkosken kylässä. Isäntä Antti Finskas on ylpeä mallasohrastaan, josta on valmistettu tämän vuotinen KOFF Jouluolut.

Jouluoluen viljelijä valittiin jälleen mallastaja Viking Maltin sopimusviljelijöistä. Mallasohran matkan voi jäljittää pellosta pöytään. Baltic Sea Action Group (BSAG) on myös arvioinut tilan toiminnan ja Viking Maltin suorittaman auditoinnin, ja näin Harbinger-ohra ja siitä valmistettu jouluolut voidaan nimetä Itämeri-ystävälliseksi.

”Arvioimme muun muassa tilan viljelyä, lajikkeiden valintaa, lannoitusta, viljelykiertoa, ohran kuivaamista ja varastointia. Tärkeää on, että kaikki resurssit, jotka peltoon laitetaan, saadaan sieltä myös takaisin. Auditointityö on aloitettu Itämeren suojelutyönä, mutta tänä päivänä se on entistä vahvemmin myös ilmastotyötä”, kertoo Viking Maltin viljanhankintapäällikkö Sanna Kivelä.

Finskaksen tilalla viljellään mallasohran lisäksi kauraa, kuminaa ja heinää. Lisäksi viljelykierrossa on vaihtelevasti vehnää, öljykasveja, härkäpapua sekä luonnonhoitopeltoja. Ympäristöasiat ovat oleellinen osa viljelyä. Oikeilla kerääjä- ja aluskasveilla varmistetaan ravinteiden täydellinen sitoutuminen, ja näin pelto käyttää kaiken, mitä sille annetaan. Kerääjä- ja aluskasvit keräävät maasta typpeä estäen sen huuhtoutumista. Satokasvin korjuun jälkeen ne jatkavat kasvuaan ja parantavat maan multavuutta sitomalla hiiltä. Mallasohran alkuperä ja jäljitettävyys ovat tärkeitä; tiedot saa Finskaksen tilan pelloista vaikka joka lohkosta erikseen, isäntä kertoo tilan toimenpiteistä ylpeänä.

”Finskaksen tilalla maan rakenteesta huolehditaan erityisesti pellon peruskuntoa vaalimalla. Täydennyssalaojituksia tehdään kun on tarvis, ja peltolohkoja tarkkaillaan mahdollisten tiivistymien havaitsemiseksi. Tärkeässä osassa on tiivistymien ehkäisy, jonka vuoksi märälle pellolle ei mennä, ja hyvälläkin kelillä rengaspaineita säädetään pienemmiksi pellolla liikuttaessa”, kertoo BSAG:n viestintäjohtaja Pieta Jarva.

”Olen hyvin iloinen siitä, että Jouluoluen mallasohra on omilla peltolohkoilla kasvanut. Maku on mukavan täyteläinen. Meille viljelijöille on myös tärkeää, että kotimainen panimoteollisuus käyttää paikallista ohraa, jolloin se tuo työtä ja elinvoimaa koko ketjuun maatiloista lähtien.” Antti Finskas sanoo.