Menu
SnapPackKeKe.jpg

Kestävästi Keravalta 3/2018

Carlsbergin uusi Snap Pack -tölkkipakkaus säästää yli miljoona kiloa pakkausmuovia vuodessa

Muovijätteen päätyminen meriin on ollut yksi suurimmista huolenaiheista viime kuukausien ympäristökeskusteluissa. Carlsberg on kehittänyt uuden Snap Packin, jonka avulla panimokonserni pystyy säästämään vuosittain jopa 1200 tonnia pakkausmuovia. Määrä vastaa 60 miljoonaa muovikassia. 

Suuri osa maailman meriä pilaavasta muovista on peräisin erilaisista pakkauksista. Muovi uhkaa meriluonnon ja merenelävien lisäksi ihmisten terveyttä. Suurimmat syyt merten muoviongelmiin ovat massaturismi, heikko jätteidenkäsittely ja ylipäätään liika muovinkäyttö.

Juomateollisuudessa muovia käytetään mm. pulloissa, pakkausten kääreissä sekä erilaisissa monipakkausratkaisuissa. Carlsbergin syyskuun alussa julkistama muovia säästävä pakkausinnovaatio, Snap Pack, pohjautuu panimoyrityksen kokonaisvaltaiseen ympäristöajatteluun. Sen perustana ovat kestävä kehitys sekä mahdollisimman vähän ympäristöä kuormittavat ratkaisut juomien valmistuksessa ja pakkaamisessa.

Kestävän kehityksen hankkeidensa nopeuttamiseksi Carlsberg on käynnistänyt strategisen kumppanuuden tanskalaisen ympäristöjärjestön Plastic Changen kanssa. Yhteistyö täydentää Maailman Luonnon Säätiön WWF:n kanssa käytävää vuoropuhelua kestävän kehityksen kysymyksistä sekä niiden vaikutuksesta ympäristöön ja maailman luonnonvaroihin.

”Luontomme on hukkumassa muoviin – ja ongelma on valitettavasti kasvamassa. Siksi meidän tulee toimia nyt. Carlsbergin ratkaisut, joilla merkittävästi vähennetään muovin määrää pakkauksissa, osoittavat valtavaa edistystä. Carlsberg on ottanut ensimmäiset merkittävät askeleet kohti puhtaampaa ja vihreämpää tulevaisuutta”, WWF Tanskan pääsihteeri Bo Øksnebjerg kiittää panimoyhtiötä. 

Snap Pack on oluttölkkien uusi älypakkaus

Snap Packin ratkaisu on periaatteessa yksinkertainen. Neljän, kuuden tai kahdeksan tölkin pakkauksissa tölkit ovat kyljistä kiinni toisissaan napakalla liimapisaralla. Varsinaista pakkausmuovia käytetään enää paketin kantorivassa. Snap Pack säästää muovin käyttöä jopa 76 prosenttia nykyisiin tölkkien monipakkauksiin verrattuna. 

Snap Pack -pakkaukset otetaan ensimmäisenä käyttöön Norjassa ja Isossa-Britanniassa kuluvan syyskuun aikana. Kuluttajille uusi pakkaus tarjoaa kätevän tavan kuljettaa oluttölkkejä.

"Emme tiedä vielä tarkkaa aikataulua, milloin Snap Pack tulee käyttöön meillä. Suomea ajatellen kyseessä on kuitenkin erinomainen ratkaisu. Jokaista meitä ärsyttävät auki revityt monipakkaukset kauppojen hyllyillä. Snap Packin avulla voimme välttyä turhasta muovi- ja pakkausroskasta juomaosastoilla", pohtii Carlsbergin Brand Manager Anni Lehtinen Sinebrychoffilta.

Carlsberg edelläkävijä ympäristökuormituksen vähentämisessä

Snap Pack on osa Carlsbergillä käynnissä olevaa suurimittaista pakkausten kehitystyötä. Globaalin yrityksen mittakaavassa pienilläkin askelilla ja yksityiskohdilla on merkitystä. Panimokonserni esitteli Kööpenhaminassa uuden pullomallin, joka on tullut jo monille tutuksi Suomessa alkusyksyn aikana myyntiin tulleissa olutpakkauksissa. 

Monissa maissa Carlsbergillä on nelipakkauksissa oluttölkin kuosia myötäilevä muovikääre. Nyt yhtiö siirtyy vähitellen niiden raaka-aineen käytössä kierrätysmuoviin. Ratkaisu vähentää osaltaan ympäristön hiilidioksidikuormitusta.

Uudet innovaatiot ovat ensimmäisiä kuluttajille näkyviä tuloksia Carlsberg-konsernin kestävän kehityksen ohjelmasta. Konkreettisten ympäristötekojen myötä jo ikoniksi muodostunut Carlsbergin tunnuslause "Probably the Best Beer in the World" saa kokonaan uuden merkityksen. Nyt ja tulevaisuudessa kuluttajat saavat mainiolta maistuvan oluen yhä pienemmillä ympäristövaikutuksilla.

teksti: Heikki Kähkönen

 

Kohtuudella nautittu olut maistuu parhaalta

Sinebrychoffilla korostamme, että panimojuomat voi­vat kohtuullisesti ja vastuullisesti nautittuina kuulua ai­kuisten hyvään arkeen ja juhlaan. Viettämällä vuotuista kohtuullisen oluen päivää haluamme nostaa esille monimuotoista, vastuullista olutkulttuuria. Vastuullisen juomisen edistäminen on myös osa Carlsbergin kestävän kehityksen ohjelmaa Yhdessä kohti NOLLAa.

Kansainvälistä kohtuullisen oluen päivää vietetään 2018 jo neljännen kerran. Kohtuullisen oluen päivä on panimojen ja olutyhteisöjen kansainvälinen kampanja oluen ja muiden panimojuomien vastuullisen kulutuksen puolesta. Tänä vuonna päivä osuu perjantaille 14.9.

Carlsberg-konserni pyrkii omalta osaltaan vahvistamaan vastuullista juomakulttuuria ja vaikuttamaan siihen, että alkoholin väärinkäyttö vähentyisi WHO:n hyvinvointitavoitteiden mukaisesti. Vastuullisen juomisen edistäminen on myös Carlsbergin kestävän kehityksen ohjelman yksi neljästä painopisteestä. Tavoitteena on, että vuoteen 2030 mennessä alkoholiton olut löytyy aina vaihtoehtona vahvemmille oluille kaikilla konsernin markkinoilla.

Sinebrychoffilla olemme iloisia, että suomalaiset ovat löytäneet oluen rikkaan maailman. Maku on prosentteja tärkeämpää, ja olut maistuu yhä useammalle myös alkoholittomana. Alkoholittoman oluen suosio on Suomen lisäksi kasvussa muuallakin Euroopassa, ja kaupoissa sekä ravintoloissa sen saatavuus on parantunut ja valikoimat monipuolistuneet. Myös uuden alkoholilain myötä kauppoihin tulleet enintään 5,5 % oluet ovat rikastuttaneet suomalaista olutkulttuuria.

Kohtuullisuutta on pohtinut myös bloggaaja, yrittäjä ja oluen ystävä Natalia ”Nata” Salmela, Katso hänen videonsa aiheesta alta! 

Ettei pahin tapahtuisi - Kaikki sinebrychoffilaiset saavat perehdytyksen konsernin Life Saving Rules -ohjeisiin.

 NOLLA työtapaturmaa vuoteen 2030 mennessä on yksi Carlsbergin kestävän kehityksen ohjelman neljästä NOLLA-tavoitteesta. Sinebrychoffilla työtä turvallisemman työympäristön puolesta on tehty pitkäjänteisesti, ja työturvallisuustulokset paranivat viime vuonna selvästi edellisvuodesta. Tänä vuonna työ on jatkunut koko henkilöstölle tarkoitetuilla Life Saving Rules -koulutuksilla.


Kuvassa Sinebrychoffin johtoryhmäläisiä, jotka on myös LSR-koulutettu. Vasemmalta oikealle: Ari Jattu, Anders Frydenlund, Marja-Liisa Weckström, Merja Jortikka, Tapio Krook, Alexanders Sneen, Christian Hickey ja Pasi Lehtinen.

Life Saving Rules -ohjeiden tarkoituksena on estää kaikkein pahimman vahingon sattuminen: ettei kukaan kuolisi tai vammautuisi pysyvästi. Carlsbergin LSR-ohjeet ovat:

  • LSR 1: Noudata aina liikennesääntöjä sekä tehdasalueella että sen ulkopuolella.
  • LSR 2: Toimi aina Lockout/Tagout- toimintamallin mukaisesti.
  • LSR 3: Älä koskaan ohita laitteen turvajärjestelmiä tai poista laitesuojauksia.
  • LSR 4: Noudata aina korkealla työskentelylle asettuja ohjeita ja käytä vaadittuja suojavälineitä.
  • LSR 5: Noudata aina lupakäytäntöjä ja arvioi riskit tehdessäsi tunnistetusti kohonneen riskin työtehtäviä.

Ohjeet voivat tuntua itsestäänselvyyksiltä, mutta tämä ei silti takaa sitä, että niitä kaikki aina noudattaisivat. Koulutuksissa monet ovatkin oivaltaneet uusia asioita ja alkaneet tunnistaa omaan työhön tai kollegoiden tehtäviin liittyviä riskejä.

”Joidenkin töiden osalta pahinta, mitä voi sattua, on vaikkapa nilkan nyrjähdys, mutta korkean riskin töissä virhe voi johtaa kuolemaan. Kun ollaan tietoisia riskistä ja varauduttu siihen, näin ei pääse käymään”, summaa Sinebrychoffin työturvallisuuspäällikkö Pasi Kukkonen.

Päivittäistavarakaupan Etelä-Suomen myynnistä vastaava Patrik Martas osallistui koulutukseen syyskuun alussa yhdessä myyntipäälliköiden kanssa. Hän vie turvallisuusviestiä puolestaan eteenpäin menekinedistäjille, joiden kouluttaminen on hänen vastuullaan. Patrik tunnistaa liikenteen ja korkealla työskentelyn alaisilleen arkisiksi riskitilanteiksi.

Koulutus sai minut miettimään erityisesti sitä, miten turvallisen työskentelyn varmistamiseksi kannattaisi hankkia kunnon tikkaat tai jopa jonkinlainen nostolaite paikalle ennen korkealla työskentelyn aloittamista”, hän pohtii.

Jokainen sinebrychoffilainen osallistuu koulutukseen syyskuun loppuun mennessä. Johtoryhmän jäsenet koulutettiin elokuun alussa.

”Tietyllä tavalla asia on hyvin yksinkertainen: haluamme huolehtia siitä, että kaikki sinebrychoffilaiset pääsevät ehjänä kotiin ja seuraavana päivänä töihin. Joillekin asiat ovat selviä, ja entistä useammat ovat ilokseni ymmärtäneet koulutuksen myötä näiden asioiden tärkeyden. Riskeille altistava käytös muuttuu, kun se otetaan puheeksi”, kuvaa tuotantojohtaja Bo Ranta.

Lisää Sinebrychoffin kestävän kehityksen ohjelmasta ja vastuullisuustyöstä:

https://sinebrychoff.fi/vastuu/tavoitteemme/

https://sinebrychoff.fi/vastuu/tavoitteemme/#vastuu