Menu
001 The Riff 3-2019 LOW RES.jpg

Kestävästi Keravalta 1/2019

Käymme parempaan huomiseen

Sinebrychoff täyttää tänä vuonna 200 vuotta. Historiallista ja melko harvinaista, sillä meitä vanhempia yrityksiä on Suomessa vain kaksi.

Nikolai Sinebrychoffista lähtien meitä edeltäneet sinebrychoffilaiset ovat tehneet työtä paremman huomisen puolesta. Siksi meillä on tämä 200-vuotias yritys, joka työllistää 700 henkilöä. Nyt on meidän vuoromme tehdä historiaa. Se tehdään päivä kerrallaan katsomalla eteenpäin ja huomioimalla maapallon ja sen asukkaiden tarpeet ja huolet.   

Meille parempi huominen merkitsee ilmastotekoja, puhtaita vesiä, vastuullista alkoholinkäyttöä sekä henkilöstömme hyvinvointia. Näihin keskitymme myös juhlavuotemme aikana tekemällä todeksi kestävän kehityksen ohjelmaamme, Yhdessä kohti NOLLAA / Together Towards ZERO.

Keravalla 10.4.2019

Marja-Liisa Weckström
Viestintä- ja yhteiskuntavastuujohtaja

 

Sinebrychoff saavutti energiansäästötavoitteensa etuajassa

Sinebrychoff on julkaissut vuoden 2018 kestävän kehityksen raporttinsa. Yhtiö on raportoinut kestävän kehityksen työstään vuodesta 2009 lähtien. Vuosien 2017 ja 2018 raportointi on noudattanut Carlsberg-konsernin kesäkuussa 2017 lanseeratun kestävän kehityksen ohjelman Yhdessä kohti NOLLAA rakennetta.

Carlsberg-konsernin kestävän kehityksen ohjelmassa Yhdessä kohti NOLLAA on neljä painopistettä: hiilidioksidipäästöjen vähentäminen oluen arvoketjussa ja nollapäästöinen panimotoiminta, veden kulutuksen merkittävä vähentäminen, vastuullisen alkoholinkäytön edistäminen sekä työtapaturmien ehkäiseminen ja torjuminen. Globaaleista tavoitteista on johdettu panimokohtaiset tavoitteet kullekin painopisteelle.

”Sinebrychoff on tehnyt työtä kestävämmän panimotoiminnan eteen jo pitkään, paljon ennen Carlsberg-konsernin yhteistä kestävän kehityksen ohjelmaa. Yhteinen ohjelma ja konsernitason ohjaus toimivat kuitenkin konkreettisina kirittäjinä meille sinebrychoffilaisille”, kertoo Sinebrychoffin toimitusjohtaja Anders Frydenlund.

Vuoden 2018 ympäristötuloksista merkittävin on se, että saavutimme elinkeinoelämän energiatehokkuussopimuksen säästötavoitteemme jaksolle 2017–2025 jo nyt, reilusti etuajassa.

Vuonna 2018 saavutimme lämmityksessä 2 200 MWh:n ja sähkön kulutuksessa 1 500 MWh:n säästöt.

Yhtiön tavoitteena on tulla panimotoiminnan hiilidioksidipäästöjen osalta nollapäästöiseksi viimeistään vuonna 2030. Tällä hetkellä hankimme käyttämämme lämmön Keravan Energialta, joka käyttää raaka-aineina muun muassa turvetta ja maakaasua. Panimomme hiilivapaus voitaisiin saavuttaa, jos turpeen ja maakaasun käytöstä luovuttaisiin. Toinen vaihtoehto on oma biolaitos, johon Sinebrychoffilla on jo ympäristölupa.

Panimon osuus oluen arvoketjun hiilidioksidipäästöistä vain seitsemän prosenttia

Carlsbergin teettämän laskelman mukaan pääosa oluen arvoketjun hiilijalanjäljestä muodostuu muualla kuin panimotoiminnassa. Sinebrychoffin kohdalla juomien valmistuksen osuus on seitsemän prosenttia. Pakkaukset sekä ohran ja sokerin tuotanto ovat isossa roolissa hiilijalanjäljen muodostumisessa eikä päästöjen vähentäminen onnistu ilman yhteistyötä tavaran- ja raaka-ainetoimittajien kanssa.

Yhteistyöstämme arvoketjun toimijoiden kanssa hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi voit lukea lisää uutiskirjeemme jutusta Tähtäimessä ilmastokestävät panimojuomat (linkki).

Alkoholittoman oluen myynti kasvoi – Karhukin saatavilla nollaprosenttisena

Alkoholittoman oluen suosio on kasvussa, ja kaupoissa sekä ravintoloissa sen saatavuus on parantunut ja valikoimat ovat monipuolistuneet. Myös uuden alkoholilain myötä kauppoihin tulleet enintään 5,5-prosenttiset oluet ovat rikastuttaneet suomalaista olutkulttuuria.

”Vuonna 2017 lanseeratun alkoholittoman KOFF Crispin myynti edistyi viime vuonna suosiollisesti: kasvua kertyi 60 %. Aiomme tänä vuonna lanseerata lisää alkoholittomia oluttuotteita, ja maaliskuussa toimme markkinoille jo yhden uuden tuotteen, Karhu 0,0 % -oluen”, kertoo toimitusjohtaja Anders Frydenlund.

Lue lisää Sinebrychoffin kestävän kehityksen työstä raportistamme - linkki raportteihin ohessa.

Lisätietoja myös: Viestintä- ja yhteiskuntavastuujohtaja Marja-Liisa Weckström, marja-liisa.weckstrom@sff.fi, p. +358 40 7276 730

 

Paita parempaan huomiseen -kampanja Aseman Lapset ry:n hyväksi

Kevään aikana suomalaiset nuoret voivat osallistua t-paita-suunnittelukilpailuun taiteilemalla näkemyksensä Paremmasta huomisesta. Kilpailun järjestäminen on osa Sinebrychoffin 200-juhlavuoden tekoja ja Sinebrychoffin yhteiskuntavastuutyötä.

Kampanjan teema kutsuu nuoria visioimaan heidän näkökulmastaan parempaa maailmaa. Teema linkittyy Sinebrychoffin juhlavuoden kattoteemaan Käymme parempaan huomiseen ja koko Carlsberg-konsernin tarkoitukseen tehdä tästä päivästä ja huomisesta parempi. Kampanjan avulla Sinebrychoff haluaa nostaa esiin pitkäaikaisen yhteistyökumppaninsa Aseman Lapset ry:n työtä lasten ja nuorten hyvän kasvun eteen.

Kilpailuun mukaan haluava 13 -17-vuotias Suomessa vakituisesti asuva nuori voi mennä Walkers-kahviloissa järjestettäviin workshop-tapahtumiin tai osallistua kilpailuun kotoa käsin. Tyyli on vapaa.

Nuoria sparraavat nyrkkeilijä Eva Wahlström ja sosiaalisen median tähdet Seksikäs Suklaa & Dosdela.

Raati, johon kuuluu edellä mainittujen lisäksi myös taiteilija Björn Weckström, valitsee kolme parasta työtä. Näiden suunnittelijat palkitaan, ja he pääsevät päiväksi hasan&partners-mainostoimistoon viimeistelemään työnsä alan huippuammattilaisen kanssa. Kolmesta parhaasta paitadesignista teetetään myyntiin Pure Waste -kierrätyspaitoja, ja tuotot myydyistä paidoista lahjoitetaan Aseman Lasten Walkers-toiminnan hyväksi.

Kilpailuaika on 2.4. – 19.5. ja paidat tulevat verkkokauppamyyntiin kesäkuussa. Lisätietoja kilpailusta, aikataulusta, workshopeista ja osallistumisohjeet löytyvät oheisesta linkistä.

 

Tähtäimessä ilmastokestävät panimojuomat

Sinebrychoffin oluen valmistuksessa suurimmat hiilidioksidipäästöt syntyvät raaka-aineiden tuotannosta ja pakkauksista. Sokerin ja ohran viljely ja prosessointi vastaavat 32 prosentista ja pakkausmateriaalien tuotanto ja hävittäminen 39 prosentista. Panimon oman toiminnan osuus jää alle 10 prosentin. Siksi yhteistyö arvoketjun toimijoiden kesken on avainasemassa ilmastokestävän oluen tuotannon aikaansaamiseksi.

Euroopan komission alkuvuodesta 2018 julkaisema muovistrategia ja Euroopan parlamentin tämän vuoden maaliskuussa hyväksymä laki kertakäyttöisten muovituotteiden kiellosta pyrkivät omalta osaltaan vähentämään muovijätteiden määrää sekä lisäämään muovien kierrätettävyyttä ja kierrätystä. Näillä päätöksillä ja kuluttajien muovihuolilla on moniulotteisia vaikutuksia muovia valmistaviin ja muovipakkauksia käyttäviin yrityksiin.

Parlamentin päätöksen mukaisesti tietyt kertakäyttöiset muovituotteet, kuten esimerkiksi kertakäyttöiset muoviset ruokailuvälineet ja lautaset, kielletään EU:ssa vuoteen 2021 mennessä. Laki tuo myös uusia kierrätystavoitteita. Jäsenmaiden pitää saavuttaa muovipulloissa 90 prosentin keräystavoite vuoteen 2029 mennessä. Muovipullojen tulee sisältää vähintään 25 % kierrätettävää materiaalia vuoteen 2025 mennessä ja 30 % vuoteen 2030 mennessä.

Sinebrychoff on yhteistyössä Coca-Colan kanssa vähentänyt muovimateriaalien käyttöä juomapakkauksissa jo usean vuoden ajan. Viime vuonna jatkoimme Cokis-juomien pakkaamista pulloihin, joiden kaulaosaa lyhennettiin vuoden 2017 lokakuussa neljällä millillä. Samalla korkit kevenivät hieman. Näillä toimenpiteillä vähennettiin markkinoille tuodun muovin määrää vuonna 2018 noin 490 000 kiloa.

Muovisten juomapullojen hiilijalanjälkeä voidaan pienentää myös materiaalivalinnoilla. Tästä syystä Coca-Cola-pulloissa käytetään kierrätettyä muovia ja biopohjaista muovia. Muovin kierrätysteknologia on kehittynyt pitkälle, ja PET-pullot ovat Suomen kierrätetyin muovipakkaus: 90 % pulloista käytetään materiaalina uudelleen.

Työmme pakkaamisen optimoimiseksi jatkuu. Vuoden 2019 aikana aiomme vähentää pakkausmateriaaleja noin sadalla tonnilla; tästä muovin osuus on 28 000 tonnia. Lisäksi pilotoimme kierrätettyä muovia ja sokeripohjaista muovia sisältävää Rehink-materiaalia kutistemuovikääreissä.

Mukaan hiiliviljelyn kehittämiseen?

Ohran viljely muodostaa merkittävän osan oluen arvoketjun ympäristövaikutuksista vaikuttaen erityisesti veden rehevöitymiseen. Sinebrychoffin ohramallastoimittaja Viking Malt on sitoutunut vähentämään ohran viljelyn ympäristökuormitusta osana vuodet 2019–2021 kattavaa yhteistyösopimustaan Baltic Sea Action Groupin kanssa.

Myös Sinebrychoff on BSAG:n yhteistyökumppani. BSAG on käynnistänyt Ilmatieteenlaitoksen ja SITRAn kanssa Carbon Action -pilottiprojektin, jossa pyritään löytämään tapoja vauhdittaa hiilen varastoitumista ilmakehästä peltomaahan. Hankkeen tavoitteena on edistää hiiltä varastoivan viljelyn eli hiiliviljelyn käyttöönottoa suomalaisilla maatiloilla. Pilottiprojektiin on valittu 108 hiilitilaa, joista muutama on ohratiloja. Mukaan valitut tilat pääsevät toteuttamaan ja kokeilemaan pelloillaan omaan tarpeeseensa sopivia hiilen varastoimiseen ja maan kasvukunnon parantamiseen tähtääviä viljelytoimenpiteitä.

Olemme Sinebrychoffilla kiinnostuneita selvittämään, miten voisimme yhteistyössä Viking Maltin ja BSAG:in kanssa lisätä ilmastoystävällisten viljelykäytäntöjen koulutusta ohranviljelijöille osana Carbon Action -projektia.

Lue lisää BSAG:n koordinoimasta Carbon Action -hankkeesta.

 

Toimme markkinoille alkoholittoman Karhu 0,0 -oluen

Alkoholittomien panimojuomien suosio on ollut kasvussa jo muutaman vuoden. Myös Karhu on tuonut markkinoille olutbrändin ensimmäisen alkoholittoman oluen. Karhu 0,0 on vaalea lager, jossa maltainen makeus ja hennon hedelmäinen humalointi luovat tasapainoisen raikkaan alkoholittoman olutnautinnon.

Alkoholittomien oluiden suosio kasvaa voimakkaasti niin Suomessa kuin muualla Euroopassa. Sinebrychoffin KOFF Crisp -valikoima kasvoi peräti 60 % vuoden 2018 aikana. Koko Länsi-Euroopan alueella kategoria nousi kolmanneksella. Kuluttajat toivovat uusia makuja ja suosivat tuttuja ja luotettavia brändejä.

”Tutkimme* sitä, miten kuluttajat suhtautuvat alkoholittomaan Karhuun.  Enemmistö kuluttajista oli sitä mieltä, että alkoholiton olut sopii Karhu-tuotemerkille hyvin. Kuluttajat luonnehtivat Karhu 0,0 -olutta laadukkaaksi, luotettavaksi, aidoksi ja nykyaikaiseksi. Heidän mielestään Karhu 0,0 sopii janonsammutukseen, saunomisen yhteyteen ja arkisemman ruokailun juomaksi”, Karhun tuotepäällikkö Nella Lämsä kertoo.

Sinebrychoffin alkoholittomien oluiden valikoimassa jatkavat myös KOFF Crisp Lager, KOFF Crisp Tumma Lager ja KOFF Crisp Vehnä. Siidereissä alkoholiton vaihtoehto löytyy Somersbyltä.

* Karhu AFB SurveyPal 08’2018