Menu

Vahvempi olut kaupassa nostaisi oluen alkoholiprosenttia vain 0,1 til-%

Sinebrychoffin laskelmien mukaan suomalaisten juoman oluen keskimääräinen vahvuus nousisi vain 0,1 tilavuusprosenttia, vaikka kauppaan sallittaisiin enintään 5,5 % -vahvuiset oluet. Suomalaiset ovat tottuneet nauttimaan oluensa reilusti alle viisiprosenttisena.

Kuluttajat, kauppa ja panimot odottavat uuden alkoholilain käsittelyä eduskunnassa ja tietoa sen lopullisesta sisällöstä ja voimaantulosta. Mediassa ja eduskunnassa vahvempien oluiden vaikutusta suomalaisten kuluttajien käyttäytymiseen on puhuttu paljon. Jos kauppaan uuden lain myötä sallitaan vahvemmat oluet, on muutos huomattavasti merkittävämpi valikoiman laajenemisen kuin prosenttien kasvun kannalta, uskotaan Sinebrychoffilla jo tilastojenkin valossa.

Tällä hetkellä kaiken Suomessa nautittavan oluen keskimääräinen alkoholiprosentti on 4,57 %. Tämä siis siitä huolimatta, että ravintoloissa ja Alkossa on tarjolla valikoima paljonkin vahvempia oluita. Kaikesta oluesta yli 4,7 % olutta juodaan vain 5 % .  Oluesta 95 % on  siis tätä matala-alkoholisempaa. 

Jos uusi alkoholilaki sallisi vahvemmat oluet kaupassa, mikä muuttuisi? Ainakin se, että kaupasta voisi ostaa olutta enemmän siinä vahvuudessa, mikä on tietyille oluille luonnollista. Hyvin moni klassikko-olut on parhaimmillaan juuri viiden prosentin vahvuisena. Tällaisia oluita ovat vaikka tshekkiläinen Budvar ja tanskalainen Carlsberg.

”Vaikka vahvemmat oluet sallittaisiin kauppamyyntiin, uskomme, että suurin osa oluesta pysyisi kuitenkin entisellään. Me suomalaiset pidämme vajaan viiden prosentin oluista, emmekä esimerkiksi me ole muuttamassa kaikkia oluitamme vahvemmiksi vain sen vuoksi, että laki sen nyt sallisi”, sanoo Marja-Liisa Weckström, Sinebrychoffin viestintä- ja yhteiskuntavastuujohtaja.

Suomessa kulutettava olut ei siis Sinebrychoffin arvion mukaan tule vahventumaan 5,5 %:iin, vaikka esimerkiksi eduskuntakeskusteluista on voinut saada sellaisen kuvan. Jos esimerkin vuoksi oletetaan, että vahvan oluen osuus nousisi tämänhetkisestä viidestä prosentista jopa 20 prosenttiin, vahventaisi se keskimääräistä oluen vahvuutta vain 4,67 tilavuusprosenttiin. Tämäkin 0,1 til-% muutos edellyttäisi siis jo vahvan oluen myynnin nelinkertaistumista, mihin Sinebrychoffilla ei uskota.

”Alkoholilain sallima muutos lisäisi kauppojen oluthyllyjen valikoimaa, ei juurikaan nautitun oluen vahvuutta. Muutos lisäisi myös kotimaisen oluen kannattavuutta, mikä tuo työpaikkoja ja investointeja. Laajeneva, maukkaampi valikoima olisi tervetullut askel hyvän olut- ja juomakulttuurin kehittämisessä”, Marja-Liisa Weckström sanoo.

"Oluen kulutus ei kasvaisi pysyvästi. Arvioimme näin, koska sekä oluen kokonaismarkkina että per/capita-kulutus ovat laskeneet jo usean vuoden peräkkäin, vaikka saatavuus on parantunut. Tämä johtuu siitä, että terveys & hyvinvointi on ns. uusi normaali ja siitä, että uusi olutkulttuuri korostaa makuja määrän sijaan. Uusi laki ei myöskään vaaranna keskeisiä yhteiskunnallisia tavoitteita, ei terveysnäkökulmasta katsottuna eikä näin ollen myöskään valtion budjetin osalta. Mielestämme lain hyväksyminen ei vaaranna suomalaisten tulevaisuutta eikä se anna aihetta oluen verotuksen kiristämiselle" Weckström toteaa.

Lisätietoja: viestintäpäällikkö Timo Mikkola, Sinebrychoff
040 830 7176 / timo.mikkola@sff.fi

198-vuotias Sinebrychoff on Suomen johtava oluiden, siidereiden sekä virvoitus- ja energiajuomien valmistaja, joka tarjoaa myös kattavan valikoiman kansainvälisiä oluita ja yhteistyökumppaniensa kautta laajan valikoiman muita alkoholijuomia. Sinebrychoff aloitti panimotoiminnan 1819 ja on tänään Pohjoismaiden vanhin panimo ja Suomen vanhin elintarvikealan yritys. Sinebrychoff on The Coca-Cola Companyn lisenssiyhteistyökumppani Suomessa ja osa kansainvälistä Carlsberg-konsernia. www.sinebrychoff.fi — www.facebook.com/Sinebrychoff1819 — Twitter: @Sinebrychoff — YouTube: Sinebrychoff1819  — Instagram: sinebrychoff1819 - www.kohtuullisesti.fi