Menu

Sinebrychoff vähensi juomanvalmistuksen hiilidioksidipäästöjä lämmön talteenotolla

Sinebrychoffin kestävän kehityksen raportti kiteyttää vuoden 2017 keskeiset saavutukset ja toimenpiteet tulosten takana. Sinebrychoffin emoyhtiö Carlsberg julkaisi uuden kestävän kehityksen ohjelman Together Towards ZERO eli Yhdessä kohti NOLLAA kesäkuussa 2017, ja nyt julkaistu Sinebrychoffin raportti kertoo, miten ohjelmaa toteutetaan Sinebrychoffilla.

Pääosa Sinebrychoffin juomien valmistuksen ja jakelun aiheuttamista hiilidioksidipäästöistä muodostuu muualla kuin Keravan panimolla, sillä valmistuksen osuus päästöistä on ainoastaan 7 %. Vuonna 2017 panimon  suhteelliset hiilidioksidipäästöt alenivat ja olivat 1,69 kg CO2/l. Viime vuonna säästimme energiaa 400 omakotitalon käyttämän energiamäärän verran.

Merkittävimpänä tekijänä vähennyksessä oli Sinebrychoffin 2016 aloittama lämmön talteenotto panimoprosessistamme ja jätevedestämme. Talteenotetulla lämmöllä lämmitetään kiinteistöjämme.

Carlsberg-konsernin samoin kuin Sinebrychoffinkin pitkän aikavälin tavoite on saavuttaa hiilineutraali panimotoiminta viimeistään vuonna 2030. Sinebrychoffin välitavoite kohti nollaa on 1,59 kg CO2/l vuonna 2022.

Hiilidioksidipäästöt koko arvoketjun osalta olivat 36,4 kg CO2/l lähtötasovuonna 2015. Pakkausten osuus tästä on 39 %, maanviljelyksen 17 % ja maltaan sekä sokerin valmistuksen yhteensä 15 %. Loput päästöistä aiheutuvat kuljetuksista ja kylmälaitteiden käytöstä.

”Yhteistyö kaikkien ketjun toimijoiden kesken on avainasemassa päästöjen vähentämiseksi. Saavutimme merkittävät säästöt muovien käytössä uudistamalla viime vuoden syksyllä virvoitusjuomiemme muovipullot yhteistyössä Coca-Cola Finlandin kanssa. Näin saavutimme muovipakkauksissa yli 140 000 kilon säästöt. Vuotuiset säästöt ovat yli 580 000 kiloa, mikä vastaa  yli 24 miljoonan puolen litran Cokis-pullon muovimäärää”, kertoo Sinebrychoffin viestintä- ja yhteiskuntavastuujohtaja Marja-Liisa Weckström.

Veden kulutuksessa tavoitteena alle kaksi litraa tuotettua juomalitraa kohti

Sinebrychoff on vesipihi panimo: vuonna 2017 raakavettä kului 2,3 litraa tuotettua juomalitraa kohti. Vuoden 2018 tavoite on sama 2,3 litraa per tuotettu juomalitra, mutta viimeistään vuonna 2022 on tarkoitus päästä 2,05 litraan per tuotettu juomalitra. Pitkän aikavälin tavoite on 1,7 litraa raakavettä per tuotettu juomalitra.

”Tavoite voi vielä tarkentua alaspäin, sillä veden kulutukseen vaikuttavat muun muassa tuotantomäärät ja tuotevalikoima. Mutta todennäköisesti lisäsäästöt edellyttäisivät myös vedenkierrätyslaitteiston rakentamista niin, että  puhdistetut pesu- ja jätevedet voitaisiin kierrättää esimerkiksi lattianpesuvedeksi”, Marja-Liisa Weckström tarkentaa.

Tuemme nuoria ja  ohjaamme kulutusta kevyempiin juomiin

Yhdessä kohti NOLLAA -kestävän kehityksen ohjelmaan kuuluu vastuullisten juomatapojen edistäminen kaikilla Carlsberg-konsernin markkinoilla. Sinebrychoffilla tämä konkretisoituu esimerkiksi nuorten mielekkään vapaa-ajan vieton tukemisena sekä vähäkaloristen ja -alkoholisten tuotteiden tarjonnan kasvattamisena.

Sinebrychoff jatkoi yhteistyötään Aseman Lapset ry:n kanssa tukemalla järjestön Walkers-toimintaa 45 000 eurolla sekä juomalahjoituksilla. Vuonna 2017 Helsingin Kampissa sijaitseva Walkers-talo saavutti ennätysyleisön: talossa vieraili noin 47 500 kävijää. Suosion takaavat hyvä sijainti, osaava ja omistautunut henkilöstö ja se, että taloon – joka sijaitsee Nikolai Sinebrychoffin rakennuttaman Turun kasarmin paikalla - on helppo tulla. Sinebrychoff toivoo, että Walkers-talo saisi jatkossakin toimia nykyisellä paikallaan.

Jatkoimme myös keravalaisten nuorten yhteisöllisten harrastusten tukemista myöntämällä 125 harrastestipendiä liikunta-, musiikki- ja kuvataideharrastuksiin. Stipendien saajat valittiin yhteistyössä Keravan kaupungin kanssa.

Edistämme vastuullista juomista muun muassa tarjoamalla entistä enemmän vähäalkoholisia ja alkoholittomia vaihtoehtoja. Viime syksynä vietetyn kolmannen kansainvälisen kohtuullisen oluen päivän yhteydessä nostimme näyttävästi esiin alkoholittomat oluet ja toimme markkinoille alkoholittoman KOFF Crisp -tuoteperheen. Olemme iloisia alkoholittoman oluen suosion kasvusta Suomessa.

Virvoitusjuomien puolella olemme onnistuneet kasvattamaan kalorittomien ja vähäkaloristen juomien osuutta koko myynnistä niin, että niiden osuus oli 39,1 % kokonaismyyntivolyymista vuonna 2017. Vuonna 2017 juomavalikoimassamme oli 18 kaloritonta tai vähäkalorista juomaa sekä yksi perinteinen virvoitusjuoma, jossa sokerin määrää on vähennetty 30 %.

Turvallisempi Sinebrychoff

Työmme turvallisemman työympäristön edistämiseksi tuotti tulosta ja tuloksemme paranivat edellisvuodesta. Poissaoloihin johtaneet tapaturmat vähenivät kymmenestä seitsemään ja työturvallisuushavainnot lisääntyivät 554:stä 814:ään. Carlsberg-konserni palkitsikin Sinebrychoffin Euroopan parhaana parantajana työturvallisuudessa. Palkinnon perusteluissa todettiin, että Sinebrychoff on matkalla kohti entistä turvallisempaa työympäristöä ja toimii hyvänä esimerkkinä muille Carlsberg-yhtiöille.

Lue lisää Sinebrychoffin vuoden 2017 kestävän kehityksen raportista: 
https://sinebrychoff.fi/media/23183/sinebrychoff_kestava_kehitys-2017.pdf

Lisätietoja: Viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Marja-Liisa Weckström,
puh. 040 7276 730, s-posti: marja-liisa.weckström@sff.fi

198-vuotias Sinebrychoff on Suomen johtava oluiden, siidereiden sekä virvoitus- ja energiajuomien valmistaja, joka tarjoaa myös kattavan valikoiman kansainvälisiä oluita ja yhteistyökumppaniensa kautta laajan valikoiman muita alkoholijuomia. Sinebrychoff aloitti panimotoiminnan 1819 ja on tänään Pohjoismaiden vanhin panimo ja Suomen vanhin elintarvikealan yritys. Sinebrychoff valmistaa Coca-Colan juomat Suomessa. Sinebrychoff on osa kansainvälistä Carlsberg-konsernia.
www.sinebrychoff.fifacebook.com/Sinebrychoff1819 — Twitter: @Sinebrychoff — YouTube: Sinebrychoff1819 — kohtuullisesti.fi

 

Operaattori Joonas Makkonen, Sinebrychoff

Operaattori Joonas Makkonen, Sinebrychoff